- Skargi wnioski i petycje
- Skargi i wnioski
- Skargi i wnioski
Skargi i wnioski
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków składanych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku regulują odpowiednio przepisy Rozdziału 5a ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku – Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst jedn.: t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2072) oraz rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 524) w związku z art. 29 ustawy z dnia 25 lipca 2002 roku – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (tekst jedn.: t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 137).
Skargi i wnioski dotyczące działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku rozpatruje Prezes WSA w Białymstoku jako organ sprawujący nad nim bezpośredni nadzór.
Zgodnie z § 5 ust 1 pkt. 3 Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 5 sierpnia 2015 r. Regulamin wewnętrznego urzędowania wojewódzkich sądów administracyjnych Dz.U. z 2015 r. poz. 1177.pdf (267,77KB) sprawy skarg i wniosków prowadzi Wydział Informacji Sądowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, którego pracami kieruje Sędzia WSA –Przewodniczący Wydziału.
Sposób wnoszenia skarg i wniosków
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- na piśmie:
- w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku
- za pośrednictwem poczty na adres: ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok
- pocztą elektroniczną na adres: informacja@bialystok.wsa.gov.pl
- za pośrednictwem platformy e-PUAP - kliknij tutaj
- w formie ustnej do protokołu:
- w Czytelni akt Wydziału Informacji Sądowej WSA w Białymstoku – parter, pokój 02.
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Elementy skargi/wniosku
- data
- imię i nazwisko (nazwa) i adres skarżącego i wnioskodawcy
- zwięzła treść skargi lub wniosku
- w razie potrzeby sygnatura sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków
Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
Nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądów, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.
Skarga w zakresie w jakim zawiera wniosek o pociągnięcie sędziów do odpowiedzialności dyscyplinarnej podlega niezwłocznie przekazaniu właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu albo zastępcy rzecznika dyscyplinarnego. O sposobie załatwienia skargi rzecznik dyscyplinarny zawiadamia skarżącego oraz organ, który przekazał mu skargę.