Deklaracja dostępności
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z Ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej bip.bialystok.wsa.gov.pl.
- Data publikacji strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu [niezgodności i wyłączeń] wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Pewne dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne z uwagi na fakt, że:
- posiadają strukturę, w którą nie ma możliwości ingerencji,
- opublikowane zostały przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
Wynik analizy pod względem zgodności
Przygotowanie deklaracji dostępności i jej aktualizacja
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić na następujące dane kontaktowe: Łukasz Ruciński — email: lub telefonicznie 85 6784039 .
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp.
Wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej powinien zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej żądanie,
- wskazanie, która strona internetowa lub aplikacja mobilna powinna być dostępna i w jakim zakresie,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu jeśli jest możliwy oraz określić dogodny sposób przedstawienia tej informacji,
- preferowany sposób kontaktu
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja wniosku będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Parking
- Możesz skorzystać z miejsca parkingowego. Na parkingu wyznaczyliśmy 1 miejsce przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.
- Parking jest bezpłatny.
- Od miejsca parkingowego do wejścia do budynku odległość wynosi około 4 metry.
- Parking znajduje się na chodniku, bezpośrednio przed głównym wejściem do sądu.
Pies asystujący
- Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
Wejście do budynku
- Do budynku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku prowadzi wejście od ul. H. Sienkiewicza 84. Do wejścia prowadzą schody (cztery stopnie). Pierwszy i ostatni stopień schodów ma oznaczenie w kontrastowym, żółtym kolorze. Po prawej stronie schodów na ścianie budynku znajduje się przycisk przywołujący asystę, z którego mogą korzystać osoby z problemami motorycznymi, osoby na wózkach inwalidzkich, osoby z wózkami dziecięcymi. Nad wejściem nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące. Wejście do budynku odbywa się poprzez dwie pary dwuskrzydłowych drzwi. Drzwi otwierają się automatycznie i są oznaczone pasami w kontrastowej, żółtej barwie.
- Do wejścia prowadzą schody (cztery stopnie).
- Stopnie są oznaczone kontrastowo.
- Przy schodach znajdują się poręcze (po lewej i prawej stronie schodów).
- Drzwi otwierają się automatycznie.
- Drzwi są przeźroczyste i są kontrastowo oznaczone.
- Po skorzystaniu z przycisku przywołującego asystę, z którego mogą korzystać osoby ze szczególnymi potrzebami, pracownik ochrony osób i mienia otwiera bramę, która zabezpiecza korytarz prowadzący do tylnego parkingu i tylnego wejścia do sądu. Przed tylnym wejściem jest zainstalowana pochylnia wraz z barierkami. Droga może zostać przebyta przez osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim samodzielnie, jednak na życzenie interesanta, koordynator ds. dostępności lub inny wyznaczony pracownik może asystować w przejechaniu odcinka od bramy wjazdowej do tylnego wejścia do sądu.
Przestrzeń za wejściem
- Po wejściu do budynku wszystkie osoby kontrolowane są przez pracowników ochrony pod kątem wnoszenia do budynku przedmiotów niebezpiecznych. Kontrola przeprowadzana jest za pomocą bramki do wykrywania metali, ręcznego wykrywacza metali oraz prześwietlarki rentgenowskiej.
- Za drzwiami wejściowymi znajduje się hol główny o kształcie prostokąta, do którego bezpośrednie wejście zabezpieczone jest bramkami. Przy wejściu do holu głównego, po prawej stronie, przed bramką ochrony, znajduje się plan tyflograficzny informujący o rozkładzie pomieszczeń na parterze sądu. Plan informuje o położeniu miejsc takich jak: wejście, winda, klatka schodowa, szatnia, WC, WC dla niepełnosprawnych, biuro podawcze, czytelnia, sale rozpraw i kasa. Przy wejściach do pomieszczeń na parterze sądu znajdują się tabliczki zawierające nazwy tych pomieszczeń w języku polskim i w alfabecie Braille'a.
- Przestrzenie komunikacyjne budynku są wolne od barier poziomych i pionowych. Korytarze są na jednym poziomie. Pomieszczenia są dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Dla interesantów dostępne jest piętro na poziomie 0. Do komunikacji pionowej wewnątrz budynku służą schody oraz winda. Z wejścia głównego, które znajduje się na parterze, można dostać się do wszystkich przeznaczonych dla interesantów pomieszczeń. Dostęp alternatywny: istnieje możliwość skorzystania ze wsparcia innej osoby – wyznaczonego pracownika sądu.
- Hol główny jest zazwyczaj cichy, spokojny oraz dobrze oświetlony.
- Punkt informacji sądowej (czytelnia akt) znajduje się na wprost i po lewej stronie ok. 10 metrów od wejścia.
- W punkcie informacji sądowej (czytelni akt) blaty: biurka pracownika oraz stolików dla interesantów są na poziomie umożliwiającym swobodne korzystanie przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.
Winda
- Drzwi windy otwierają się automatycznie.
- Winda znajduje się w budynku.
- Na wprost od głównego wejścia w odległości ok. 5 merów.
- Przyciski sterujące mają duże oznaczenia.
Łazienka
- W budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością.
- Toaleta dla osób z niepełnosprawnością znajduje się po lewej stronie od głównego wejścia do sądu w odległości ok. 5 metrów, za szatnią.
- Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki.
- Pochwyty są po obu stronach ustępu.
Pętla indukcyjna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku jest wyposażony w przenośną pętlę indukcyjną geemarc LoopHEAR 102 v2, która znajduje się w punkcie informacji sądowej (czytelni akt). Pętla indukcyjna jest wyposażona w wbudowany głośnik i mikrofon, a także posiada dołączane zewnętrznie mikrofon oraz słuchawkę, którą można przyłożyć bezpośrednio do ucha lub zbliżyć do obszaru działania własnego aparatu słuchowego. Urządzenie posiada zasilanie akumulatorowo-sieciowe. W razie potrzeby pętla indukcyjna może zostać przeniesiona do biura podawczego, kasy lub na salę rozpraw.
Aby skorzystać z pętli indukcyjnej, należy przełączyć posiadany aparat słuchowy na ustawienie oznaczone literą T (tryb cewki telefonicznej).
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku zapewnia możliwość korzystania przez osoby uprawnione z pomocy wybranego tłumacza języka migowego. Osoby niepełnosprawne: niesłyszące i niedosłyszące, mogą liczyć na pomoc tłumacza języka migowego. Uprawnienia takie wynikają z przepisów ustawy z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2023 r. poz. 20). Osoba zainteresowana skorzystaniem ze świadczonej bezpłatnie usługi tłumacza migowego może zgłosić taką potrzebę najpóźniej na trzy dni robocze przed wyznaczonym lub uzgodnionym terminem wizyty, z wyłączeniem sytuacji nagłych – składając wniosek określający chęć skorzystania z usługi tłumacza polskiego języka migowego oraz charakteryzując rodzaj i przedmiot sprawy w sposób opisowy albo podając numer sprawy będącej w toku. Wniosek można złożyć w siedzibie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przy ul. H. Sienkiewicza 84, przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: informacja@bialystok.wsa.gov.pl.