Przyjmowanie skarg i wniosków, petycje
PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW,
PETYCJE
Do przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków składanych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku stosuje się odpowiednio przepisy Rozdziału 5a ustawy z dnia 27 lipca 2001 r . – Prawo o ustroju sądów powszechnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 133) oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 524) w zw. z art. 49 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych ( tekst jednolity: Dz.U. z 2016 r. poz. 1066 ), zaś w zakresie tam nieuregulowanym, przepisy Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).
Skargi i wnioski dotyczące działalności Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku rozpatruje Prezes Sądu jako organ sprawujący nad nim bezpośredni nadzór.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego jest organem właściwym do rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności:
- Naczelnego Sądu Administracyjnego
- wojewódzkich sądów administracyjnych, jako organ wyższego stopnia
- prezesów wojewódzkich sądów administracyjnych
Sposób wnoszenia skarg i wniosków
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- na piśmie:
- w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku,
- za pośrednictwem poczty na adres: ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok,
- pocztą elektroniczną na adres: informacja@bialystok.wsa.gov.pl,
- za pośrednictwem platformy ePUAP (dostęp przez: stronę główną www.bialystok.wsa.gov.pl),
- w formie ustnej do protokołu:
- w Wydziale Informacji Sądowej WSA w Białymstoku – parter, pok. 02.
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Elementy skargi/wniosku
- data,
- imię i nazwisko (nazwa) i adres skarżącego i wnioskodawcy,
- zwięzła treść skargi lub wniosku,
- w razie potrzeby sygnatura sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek.
Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.
Skargi niepodlegające rozpatrzeniu
Nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądów, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi pozostawiane bez rozpoznania
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę.
PETYCJE
W świetle art. 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (Dz. U. z 2014 r., poz. 1195) petycje składa się do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej (ust.1).
Petycję może złożyć osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną lub grupa tych podmiotów. Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji (ust. 3).
Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
· w Biurze Podawczym Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego,
- za pośrednictwem poczty na adres: ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok,
- pocztą elektroniczną na adres: informacja@bialystok.wsa.gov.pl,
- za pośrednictwem platformy e-PUAP (dostęp przez: stronę główną www.bialystok.wsa.gov.pl),
Zgodnie z art. 8 ustawy o petycjach na stronie internetowej Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku zamieszczane są informacje zawierające odwzorowanie cyfrowe (skan) petycji, datę jej złożenia oraz – w przypadku wyrażenia zgody – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji wraz z uzasadnieniem przesyła się jej autorowi w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
Informację wytworzyła:
Przewodnicząca WIS
Danuta Tryniszewska-Bytys